Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

mandag 15. august 2011

Porteføljerapport 15.08.2011


Listen over porteføljen kan dere se her.

Her er grafen over utviklingen så langt i 2011.



Som dere kan se har jeg langt dårligere verdiutvikling enn OBX og Thorleif. Dette skyldes stort sett min store eksponering mot GOGL og FRO, men i det siste har også de fleste andre Fredriksen selskapene dratt porteføljen langt ned.
Fredriksen selskapene har en veldig dominerende rolle i porteføljen og påvirker den derfor i veldig stor grad.

Utbyttene tikker fortsatt inn på kontoen. Utbyttene er blitt mindre hyppige, men til gjengjeld er det gjennomsnittlige utbytte større enn tidligere. Utbytte fra MHG er kuttet og utbytte fra flere av mine største investeringer blir sannsynligvis redusert eller kuttet. Slik at det kan se ut som utbytte for andre halvår vil være mindre enn for første halvår. Flere av mine nye investeringer betaler også kun utbytte en gang i året. Slik at disse vil først gi utbytte i 2012. Derfor vil disse investeringene være med på å vekte ned utbytte på porteføljen for 2011.

Kjøp:
DnB Nor
Gjensidige Forsikring
Frontline
Marine Harvest
Deep Sea Supply
RWE AG
E.ON AG
Ship Finance International
Norsk Hydro
TeliaSonera AB
Orkla
Statoil
Telenor

Salg:
Century Tel

Som dere åpenlyst ser har det vært mye kjøp og lite salg i det siste. Dette har ført til at belåningsgraden min nå er høyere enn grensen jeg har satt for porteføljen i retningslinjene mine. Gearing/Lån utgjør nå 43% av totalkapitalen. Mye av grunnen til at gjeld nå utgjør 43% av totalkapital er selvfølgelig den siste tidens nedgang i aksjemarkedet.

Dersom vi ikke møter på enda en nedtur som byr på nye muligheter, vil fokuset ligge på å betale ned gjelden frem over. Dette vil jeg gjøre på tre måter. Gjelden vil jeg betjene med nye innskudd, utbytte og salg av aksjer.

Golar LNG solgte jeg tidligere i år en tredjedel av, som utgjorde egenkapitalen. De siste 2/3 utgjør kun fortjeneste. Jeg vurderer å vente til Q2 tallene slippes før jeg avgjør om jeg skal selge og hvor mye jeg skal selge. Ettersom at Golar LNG pr. dags dato er ekstremt høyt priset og betaler lavt utbytte, ser jeg større oppside i å betjene gjeld som igjen vil øke utbyttegraden på totalkapitalen.

Deep Sea Supply blir også vurdert som en mulig salgskandidat om de ikke snart tar opp utbytte igjen.

Chimera Investment Corp har som nevnt tidligere stått lenge på listen over potensielle salg. Ben Bernanki endret der i mot dette delvis. Han uttalte for en ukes tid siden at renten i USA vil holdes lav frem til midten av 2013. Noe som i teorien betyr mer cash for Chimera. Siden jeg kjøpte Chimera i 01.06.2010 har selskapet betalt tilbake 20% av investeringen i form av utbytte. Hvis dette vedvarer vil Chimera ha betalt tilbake ca 60% av investert kapital i form av utbytte ved midten av 2013.

Konklusjon:
Alt er egentlig som forventet. En verdistigning i porteføljen er alltid gøy, men kun en bonus, ingen nødvendighet. Fokuset mitt ligger på utbyttene og å øke disse. Ikke å øke porteføljeverdien. Så langt har utbyttene økt mer enn forventet, men det ser litt mørkere ut for siste halvdel av året. 2012 regner jeg der i mot med vil være en del bedre.

“To appreciate the beauty of a snow flake, it is necessary to stand out in the cold.”






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar