Spesialtilpasset søk som kun finner artikler og innlegg fra Norges største og mest populære finans og økonomi blogger.

fredag 9. mars 2012

Strategi

To definisjoner av strategi:

1. A strategy is a plan of action designed to achieve a vision.

2. A method or plan chosen to bring about a desired future, such as achievement of a goal or solution to a problem.

Som noen av dere kanskje forstår så er jeg veldig glad I sitater og ordtak. Grunnen til det er at det stort sett alltid er noen i verden som har sakt noe bedre enn hva jeg selv kan. Ordtak og sitater er ofte små gullkorn med få ord og stor mening. Det er også en fordel å noen ganger se utenfor sin egen boks, og se hva andre tenker om den samme saken som du selv tenker på.

Her kommer tre sitater på strategi:

Do not repeat the tactics which have gained you one victory, but let your methods be regulated by the infinite variety of circumstances. Sun Tzu c. 490 BC, Chinese military strategist

There is always a better strategy than the one you have; you just haven't thought of it yet. Sir Brian Pitman, former CEO of Lloyds

In real life, strategy is actually very straightforward. You pick a general direction and implement like hell. Jack Welch in Winning, 2005

Min strategi har utviklet seg mye siden jeg først begynte med utbytteinvestering. Noen ganger prøver jeg noe nytt som ikke virker, og så fjerner jeg det igjen, for så å prøve det igjen ett år senere, men med et annet utgangspunkt eller en ny vri.

Når jeg kjøper en utbytteaksje så gjør jeg det stort sett alltid med en plan om å holde aksjen i evig tid. Jeg holder som regel to sitater fra Warren Buffett og ett fra Rene Rivkin i bakhode når jeg kjøper aksjer.

1. "Only buy something that you'd be perfectly happy to hold if the market shut down for 10 years." - Warren Buffett

2. "Never count on making a good sale. Have the purchase price be so attractive that even a mediocre sale gives good results." - Warren Buffett

3. “When buying shares, ask yourself, would you buy the whole company?” - Rene Rivkin

Hvis du alltid kjøper selskap du anser som underpriset og du er komfortabel med å sitte med aksjen i 10 år om du ble tvunget til det. Og du kunne tenke deg å kjøpe hele selskapet på dagens kurs, da tror jeg du i snitt vil oppnå over gjennomsnittlig avkastning på din portefølje.

Det at investeringene mine hovedsakelig er ment for evig tid, gir meg veldig stor ro og fleksibilitet når det kommer til tidsperspektivet.

Enkelte ganger stiger kursen langt mer og raskere enn forventet. Da ser ikke lenger selskapet like attraktivt ut som det gjorde på kjøpstidspunktet og utbyttegraden vil sannsynligvis også være lavere enn ved kjøpstidspunktet. Det betyr at et annet selskap sannsynligvis ser mer underpriset ut og har en bedre utbyttegrad enn selskapet jeg nå sitter med i porteføljen.

Hvis oppsiden er begrenset, utbyttegraden er lav og en sitter med en stor urealisert gevinst, er det fra mitt synspunkt ofte bedre å selge deler eller hele beholdningen i dette selskapet. For deretter å kjøpe det nye selskapet med større potensiell oppside og hvor utbyttegraden er høy. Dette er noe jeg har praktisert i hele min tid som utbytteinvestor, uten nødvendigvis å ha tenkt så mye over det. Men for min del har det gitt god meravkastning og øker sannsynligheten min for å maksimere min avkastning i forhold til risiko. Før eller siden vil alltid det selskapet som en gang var attraktivt, bli mindre attraktivt, og et nytt selskap vil bli mer attraktivt. McDonald’s var veldig attraktivt på 70. Nå på 100 er ikke McDonald’s like attraktivt og utbyttegraden er ikke like høy. Da kan det godt være mer lønnsomt å selge McDonald’s for så å kjøpe for eksempel Microsoft. En må selvfølgelig også ta med diversifisering i regnestykket. (Jeg er fortsatt positiv til McDonald’s på lang sikt)

The individual investor should act consistently as an investor and not as a speculator. This means that he should be able to justify every purchase he makes and each price he pays by impersonal, objective reasoning that satisfies him that he is getting more than his money's worth for his purchase.
Benjamin Graham


2 kommentarer:

  1. Hei, spennende å følge blogen din.
    Har du sett på caset Nestle, som et kjerneselskap? Eller vurdert det? Jeg ser det topper forbes sin liste over verdens selskaper med størst profit. De ser også ut til å ha stigende utbytter, men jeg har riktignok bare sett på de siste fem årene.

    Zep

    SvarSlett
  2. Hei Zep

    Ja jeg har sett på Nestle for en lenge siden. Men har ikke noen større kjennskap til det. Men at de topper forbes liste over verdens selskaper med størst profit høres bra ut. Nestle er også en sterk merkevare og de har økt utbytte siden 1996. Men de betaler kun utbytte en gang i året og jeg liker bedre utbytte pr kvartal eller helst pr måned.

    Men det kan sikkert være en god investering for alt jeg vet. Selv kommer jeg nok ikke til å vurdere Nestle med det første, da det er veldig mange andre selskaper jeg ønsker eksponering mot når prisen er riktig, og som betaler utbytte pr kvartal.

    Fint at du liker bloggen :)

    SvarSlett